Wednesday 23 November 2016

Gunung Trus Madi di Tambunan.


Gunung Trus Madi adalah gunung kedua tertinggi (2462 meter) selepas gunung kinabalu di Sabah. gunung Trus Madi ini terletak di bahagian timur daerah Tambunan. Sekiranya anda seorang pendaki yang sukakan keindahan alam semula jadi, datanglah ke Tambunan untuk mendaki Gunung Trus Madi yang menjanjikan pemandangan semula jadi yang sangat mengkagumkan.
Gambar 1: Pandang darat fizikal gunung Trus Madi.
Gambar 2: laluan yang disediakan untuk menaiki gunung Trus Madi.

Gunung Trus Madi memiliki 5 peringkat kawasan hutan, iaitu dipterokap campuran Tanah rendah (lowland mixed dipterocarps), hutan dipterokap bukit bercampur (hill mixed dipterocarp forest), hutan gunung bawah (lower montane forest), hutan gunung atas (upper montane forest ) dan puncak gunung (summit scrub). Periuk kera (Nepenthes x trusmadiensis) ialah antara tumbuhan unik yang menarik perhatian para pengunjung di kawasan ini kerana ianya merupakan hybrid secara semula jadi di antara Nepenthes lowii dan Nepenthes macrophylla dan hanyalah terdapat di kawasan pergunungan ini.
Gambar 3: periuk kera yang terdapat di kawasan pergunungan Trus Madi.

Setelah mencapai puncak Gunung Trus Madi pada waktu subuh, cuaca mengizinkan, anda untuk terpesona dengan vista keindahan Gunung Kinabalu yang terletak kira-kira 40 kilometer ke utara-an dan ini sekali gus menjadikan pendakian pengunjug menjadi sangat berbaloi, bermanfaat dan menarik!
Gambar 4: Pemandangan daripada puncak Gunung Trus Madi pada waktu Pagi.


Sumber: Sabah tourism board official website.





No comments:

Post a Comment