Wednesday 23 November 2016

Tugu Peringatan Mat Salleh

Gambar 1: Gambaran Mat Salleh

Tambunan turut mempunyai lokasi unik yang menyimpan sejarah berharga, iaitu terdapatnya tugu peringatan Mat Salleh. Tugu peringatan Mat Salleh telah dibina bagi memperingati jasa ataupun sumbangan beliau yang telah terkorban dalam menentang penjajahan inggeris di sabah pada masa yang lalu dan tugu tersebut terletak di Kampung Tibabar Tambunan merupakan kubu terakhir binaan Mat salleh. Tambunan adalah kawasan yang telah dipilihnya untuk menjadi kubu pertahanan dan struktur kubu binaannya tersebut sangat sukar untuk ditembusi kerana diperbuat daripada batu bata, kayu serta buluh yang tidak dapat ditembusi peluru. Setiap penjuru dikawal, terdapat terowong atau jalan bawah tanah yang rahsia untuk meminta bantuan-bantuan senjata ,makanan dan lain-lain dari luar kota. Jalan rahsia ini dijadikan untuk berundur menyelamatkan diri apabila dikepung musuh. 

Gambar 2: Pakaian kebal Mat salleh

Mat Salleh adalah orang sulu yang beragama islam dan dipercayai pakaian Mat Salleh yang mengandungi tulisan Jawi telah membantu beliau menjadi kebal kepada apa jua jenis ancaman termasuk tembakan pistol. Hal ini kerana, beliau telah diserang semasa mengambil wuduk dan baju kebalnya telah ditanggalkan.

Gambar 3: Tugu Peringatan Mat Salleh.

Gambar 4: Bangunan di kampung Tibabar Tambuana yang menempatkan Tugu Peringatan Mat Salleh.

walaupun Mat Salleh terkorban semasa menentang pihak inggeris, namun perjuangannya tidak sia-sia kerana nama beliau telah dijulang sebaga pejuang kemerdekaan yang berani untuk menentang pendudukan inggeris yang telah menjajah negeri Sabah pada masa lalu.


Sumber: http://bluerians96.blogspot.my

No comments:

Post a Comment